05 augusti 2008

Gammal och ny konst

Detta är en pastell av konstnären Erik Westling, målad 1950. Det föreställer utsikten från hans fönster, dvs en bit av huset och trädgården i Sjöbolet, samt billingen i bakgrunden. Sjöbolet byggdes av min Farmor och Farfar strax ovanför Havstenasjön och konstnären med familj hyrde det lilla huset på gården. Faster och alla Farbröderna bodde där och familjerna har samlats där på åtskilliga julkalas, söndagsskolefester och påskeldar under åren, tills Skövde Kommun köpte gården och lät bygga hyreskaserner i stället. Jag har bott i en lägenhet i elva år, just där svinhuset låg, så jag kan inte klaga.
Jag hittade bilden på en antikmässa uppe på Billingehus och måste förstås ha den.
Det har just kommit hem från uppfräschning, ny passepartout och ram hos Sienna, tillsammans med mitt nyförvärv från Konstrundan i Hjo, nedan. Det är en ung, lovande konstnär som har gjort den. En systerson, faktiskt. Men det är lite av en fixeringsbild. Om man vet vad det föreställer, ser man det direkt. Jag kan ge en ledtråd; det är mest tyg utanpå.
Lite av omgivningen speglar sig tyvärr i glaset, ser jag.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida